Menurut Imam al Ghazali,masyarakat yang menjadi sasaran dakwah itu terbahagi kepada 4 golongan:

1) Golongan yang jahil - golongan ini tidak berniat untuk melanggar perintah Tuhan tetapi tindakannya di luar daripada Islam dan pelanggaran peraturan Allah adalah disebabkan kejahilannya. Golongan ini mudah dipimpin dan diinsafkan.

2) Golongan yang melaksanakan perintah Allah tetapi tidak sepenuhnya disamping mampu meninggalkan sebahagian dari larangan Allah s.w.t sahaja. Hal ini terjadi kerana mereka tidak mampu melawan nafsu mereka. Sebenarnya dia memang rasa berdukacita di atas maksiat yang dilakukannya serta kecewa tidak dapat melaksanakan perintah Allah. Golongan ini berat sedikit untuk dinsafkan kerana dia mengetahui segala perinta dan larangan Allah tetapi telah dikalahkan oleh nafsunya. Termasuk di dalam golongan ini para-para ulama yang boleh bersyarah dengan menggunakan Al Quran dan hadith tetapi masih menurut kemahuan nafsunya di dalam kehidupan dan kenyataan yang sebenar. Menyedarkan golongan ini hanyalah dengan menundukkan nafsunya.

3) Golongan yang mempunyai kepentingan - golongan ini melakukan kemungkaran dan tidak mahu melaksanakan peraturan-peraturan Tuhan di dalam hidupnya samada pada dirinya, rumahtangganya dan masyarakatnya kerana mengaut keuntungan darinya. "Buat apa nak ikut Islam sangat, bukan boleh untung" Kata mereka. Golongan ini boleh dikategorikan sebagai golongan yang mengampu dan munafik. Golongan ini payah disedarkan kerana kepentingannya mengatasi hukum-hukum Allah.

Rasulullah s.a.w telah berjaya mengubati penyakit masyarakat kepada menerima kebenaran yang hakiki. Para sahabat juga telah berjaya, begitu juga para Tabi'in dan pejuang kebenaran. Justeru itu, sekiranya kita pada hari ini ingin berjaya mengubati penyakit masyarakat yang sedang melanda, tidak ada formula lain selain dari mengambil semua teknik mereka yang terbukti berjaya, maka pasti Allah s.w.t akan memberikan kemenangan dan kejayaan. Insya Allah.

4) Golongan yang menganggap baik itu jahat dan jahat itu baik - mereka beranggapan Islam itu kolot dan barat itu moden. Yang tutup aurat itu tidak terbuka mindanya, yang buka aurat itu terbuka mindanya. Golongan ini adalah golongan yang paling payah untuk disedarkan. Biasanya mereka ini mempunyai ideologi-ideologinya yang tersendiri yang diperjuangkan seperti ideologi komunisma, nasionalisma, kapitalisma, sosialisma dan lain-lain.

Imam al Ghazali menegaskan bahawa lebih banyak masa dan tenaga perlu ditumpukan kepada golongan pertama dan kedua (80%). Kerana peluang untuk mereka kembali amat cerah. Untuk golongan yang ketiga dan keempat, tidak perlu diberikan banyak masa dan tenaga. Golongan ini hanya perlu dibendung pengaruhnya agar tidak menjangkiti masyarakat kerana mereka telah sebati dengan prinsip hidup mereka. Peruntukan masa di dalam kerja dakwah ini perlulah dilakukan dengan tepat agar usaha dakwah itu tidak berakhir dengan kekecewaan serta mematahkan semangat untuk menegakkan kalimah Allah.

Wallahu a'lam..


Jumaat, Disember 31, 2010 Posted in | | 2 Comments »

One Responses to "4 GOLONGAN SASARAN DAKWAH"

  1. Blogger says:

    Do you realize there is a 12 word phrase you can communicate to your crush... that will induce intense emotions of love and impulsive appeal to you deep within his heart?

    Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, look after and look after you with his entire heart...

    =====> 12 Words That Fuel A Man's Love Impulse

    This instinct is so built-in to a man's genetics that it will make him work better than ever before to build your relationship stronger.

    Matter of fact, triggering this influential instinct is so essential to achieving the best ever relationship with your man that the moment you send your man a "Secret Signal"...

    ...You'll soon notice him expose his mind and heart for you in a way he haven't expressed before and he'll identify you as the one and only woman in the universe who has ever truly appealed to him.

  1. Tanpa Nama
    says:

    I was worried when I was about to purchase my house with my bad credit score. I was declined a loan from my bank and couldn't get it. I explained to a friend, he then introduced me to the greatest man of all time ( Mr Benjamin Lee) . I explained my problem to him by sending a text to his mail and he helped me get everything solved in the space of 3 working days. He granted me a loan of 3,000,000.00 Euros to pay for my house in which I also used to expand my business as well. May God bless him! you can apply for a quick loan from Mr Benjamin Lee who is working with a group of investors..He’s the wizard everyone is talking about all over the internet..Contact him via Mail on 247officedept@gmail.com. WhatsApp Number: +1-989-394-3740

Write a comment