Pintu Masuk Ke Makam Imam as-Syafie


Riwayat Hidup Beliau


Kain Bersulam Khat Ayat Kursi Membaluti Makam Beliau


Tiang Tempat Beliau Bersandar Ketika Hayatnya


Penulis Dihadapan Makam Imam as-Syafie


Sebelum Imam as-Shafie radhiallahu 'anhu wafat, beliau sempat berpesan kepada muridnya serta umat islam umumnya.Berikut adalah kandungan wasiat tersebut: ” Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah dia mengamalkan 10 perkara:

* Hak kepada diri: mengurangkan tidur, mengurangkan makan, percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

* Hak kepada malaikat maut: menggandakan kewajiban2 yang tertinggal,mendapatkan kemaafan dari orang yang dizalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada ALLAH.

* Hak kepada kubur: membuang tabiat suka menabur fitnah, tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

* Hak kepada Munkar dan Nakir : tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

* Hak kepada mizan(neraca timbangan amalan pada hari kiamat): menahan kemarahan, banyka berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menahan kesulitan.

* Hak kepada sirat(titian yang merintangi neraka pada hari qiamat): membuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjamaah.

* Hak kepada Malik(malaikat penjaga neraka): menangis lantaran takutkan ALLAH s.w.t, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah ketika terang-terangan serta sembunyi dan memperelokkan akhlak.

* Hak kepada Ridhzuan(malaiakt penjaga syurga): merasa redha kepada qadha’ ALLAH, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat ALLAH dan bertaubat dari melakukan maksiat.

* Hak kepada Nabi Muhammad SAW: berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada al sunnah (hadith), menyayangi para sahabat dan bersaing dalam mencari kelebihan dari ALLAH.

* Hak kepada ALLAH s.w.t: mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

Rabu, Februari 17, 2010 Posted in | | 2 Comments »

One Responses to "Wasiat Imam as-Syafie Rahimahullahu Ta'ala 'anhu"

  1. egtanta says: Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
  1. egtanta says:

    tunaikanlah hak kita sebagai hambaNYA..(",)

Write a comment